torsdag 23 oktober 2014

Forell med picklad fänkål och kapris



En lite pillig förrätt, fisken är lite dryg att rensa från ben. Men det var gott!

Fänkål
0.5 dl Vitvinsvinäger
2 msk hallonvinäger
0.5 socker
1.5 dl vatten

1. Strimla fänkål och fyll en liten burk med det.
2. Koka upp resten av ingredienserna och häll i burken, sätt på lock och låt stå ett tag.

Forell
Jag använde forell för jag råkade ha en i frysen, men man kan använda annan fisk också. Jag hade en hel fisk som jag fileade efter bästa förmåga och sen använde jag en pincett för att dra ut alla resterande ben. Detta var aningen drygt, och om man kan köpa en färdig filé med skinn är det att föredra. Den var i alla fall lätt att fjälla.

1. Börja med att fjälla fisken. Jag använde en vass kniv och skrapade av fjällen.
2. Om det är en hel fisk, filea den och dra sen ut alla ben med pincett. Använd fingrarna och dra försiktigt över fisken för att känna var benen är.
3. Hetta upp en panna med lite smör och olja tills den är riktigt varm. Salta fisken lite och stek den med skinnet neråt. Vänd inte på fisken, du kan se ovanifrån när den börjar bli genomstekt. Det går väldigt fort, max 1-2 minuter.

Se till att pannan är riktigt varm innan du lägger i fisken så skinnet hinner bli krispigt.

Servera med lite fänkål som fått rinna av lite, samt kapris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar