måndag 1 december 2014

Thai currypaste



Currypaste av olika slag är grunden i de flesta thailändska grytor. Det finns färdiga att köpa men det går även att göra själv och som vanligt brukar det bli bättre om man gör det själv.
Efter lite efterforskningar kom jag fram till ungefär vad man brukar ha i, och här är ett recept jag tyckte funkade väldigt bra. Lite udda ingredienser men jag hittade det jag behövde i en asiatisk livsmedelsaffär.
Currypasten enligt detta receptet är väldig mild, eftersom alla hemma inte uppskattar stark mat. Vill man öka på hettan lite så bara dubbla mängden chili.

Man kan göra en stor sats när man ändå håller på och frysa in det i portioner.

Receptet ger tillräckligt med currypaste för ungefär 12-14 portioner. Se här för ett recept jag gjorde med detta.

3 st Thai chili (Bird's eye chili), utan frön
60 g galangal (skalad)
3 citrongräs
4 st korianderrötter
2 klyftor vitlök
3 msk tomatpuré
140 g schalottenlök (skalad)
6 kaffirlimeblad
15 g ingefära (skalad)
3 msk fisksås (jag bytte fisksås mot soja för att hålla det vegetariskt)
6 msk olja

1. Skala lök, galangal och ingefära, hacka det smått.
2. Ta ut kärnorna ur chilin och hacka det tillsammans med alla andra ingredienserna. Skala av de yttersta lagerna på citrongräset, använd bara det som inte känns träigt.
3. Kör det sedan i en mixer eller mosa med stavmixer tills det blir helt slätt. Sen är det bara att frysa in det i småportioner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar