söndag 21 juni 2015

Grillade revben med chilisallad



Att grilla revben kan ta någon timme så man ska inte ha bråttom. Men orkar man så är det värt det. Denna gången använde jag smala revben från en gris.

Krydda revbenen som du vill, men undvik socker eller saker med socker i, tex ketchup, eftersom det lätt bränns när man grillar så länge. Jag gjorde en kryddblandning på salt, peppar, paprika, vitlök, olja, soja, chili och spiskummin till dessa revbenen.



Ha bara lite kol i grillen, man vill helst ha ca 125-150 grader i grillen. Lägg en droppskål under köttet och grilla med lock, vid sidan av glöden. Pensla på lite marinad då och då och grilla köttet tills köttet börjar släppa från benen. Detta kan ta allt från en timme upp till 3 timmar, beroende på värmen i grillen och hur stora revben man har.
När revbenen är klara kan man pensla på tex honung eller nåt om man vill ha det lite sötare och sedan bara grilla på lite till under uppsikt så man inte bränner det.

Chilisallad
Gott med en sallad till. Jag använder inlagd chili som jag gjort tidigare (recept här), som jag blandade med salladslök, färsk basilika och tomat.

Skiva upp revbenen och ladda upp med massa papper för det blir kladdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar