söndag 21 juni 2015

Kanin med svamp, skysås och potatis



Jag köpte en hel kanin som jag hittade i frysdisken på ICA för det verkade ball. Efter lite meck med att stycka den så lyckades jag till slut och detta är vad jag gjorde med delar av den.

2 portioner

Kanin och sås
2 st kaninfiléer
2 st kaninlår
1 rödlök
3 klyftor vitlök
2 lagerblad
2 msk tomatpuré
Några dl ljus öl
1 tsk timjan
1 msk fond (tex ox eller vilt)
1 msk balsamvinäger

1. Lägg kaninlåren tillsammans med det andra i en gryta med lock. Bara hacka upp lök och vitlök grovt. Häll på lite öl så det knappt täcker låren. Låt det koka lugnt tills köttet är enkelt att lossa från benet.
2. När köttet verkar klart, lyft försiktigt upp det och lägg i en ugnsform och pensla med olja, samt salta och peppra. Ställ åt sidan.
3. Sila av grönsakerna ur såsen som blev i grytan. Låt såsen koka ner så den börjar tjockna lite, eller använd Maizena för att reda den. När såsen är klar så ställ åt sidan och värm vid servering.
4. Pensla lite olja på kaninlåren och krydda med lite salt och peppar. Grilla i ugnen några minuter så skinnet får lite yta och så de blir varma igen.
5. När allt annat är färdigt, stek kaninfiléerna snabbt i lite smör, de är ganska små och tunna så det tar inte många minuter. Jag var lite osäker på hur kanin skulle vara stekt men jag stekte filéerna så de precis var genomstekta och det funkade bra.

Potatis och svamp
1. Rosta nypotatis i ugnen.
2. Stek valfri svamp i smör och salta och peppra lite. Jag använde lite blandad skogssvamp men vad som funkar.

Servera med massa gräslök.

Kanin var rätt gott, men relativt mild smak och det var en del jobb med förarbetet. Men det var kul att testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar