fredag 5 februari 2016

Kamben med het chiliglaze och kålsallad



Kryddstarka möra kamben med en fräsch kålsallad med rödbeta. Chiliflakesen jag använde var hemmagjorda, gjorda av spansk peppar och tabascochili. Denna kryddblandningen blev i mitt tycke precis lagom starkt för vad jag kände för denna gången, det brände en del i munnen efter att jag ätit en länga med kamben, fast med en växande hetta som ökade desto mer man åt. Men det med chilihetta är ju ganska subjektivt. Gör gärna glazen tidigare och ha bara i lite habanero och smaka av efter att det stått ett tag och tillsätt mer habanero om det behöver vara starkare.

För 2 personer

2-3 kamben, beroende på hur stora de är

1. Koka kambenen i ungefär 45 minuter, ha koll på när köttet börjar dra sig tillbaka och benen blir synliga i kanten. Koka inte för länge för då kan köttet bli lite för sönderkokt. Man kan koka kambenen innan man fixar med det andra, det gör inget om de blir kalla innan man gör klart i ugnen.
2. Under tiden det kokar, fixa ihop glazen. Blanda ihop allt i en skål.

1 msk vitvinsvinäger
1 tsk chiliflakes, hacka lite om de är grova
1 tsk liquid smoke
1 tsk dijonsenap
1 msk tomatpuré
1 tsk vitlökspulver (eller en klyfta färsk vitlök men jag hade ingen hemma)
1 tsk paprikapulver
2 msk ljust muscovadosocker
3 msk mango chutney
3 msk ljus japansk soja
4 msk rapsolja
½ färsk habanero, finhackad utan kärnor
1 msk flytande honung
½ tsk svartpeppar

3. När kambenen kokat klart, kleta in glazen och kör i ugnen på ca 200C med varmluft tills det är varmt och glazen "bränt fast", ca 15 minuter. Använd inte grillfunktion på ugnen, då bränner man det lätt eftersom där är en del socker i glazen.

Kålsallad
3 dl strimlad spetskål eller vitkål
1 rå rödbeta, skalad och grovt riven
10 cm purjolök, fint strimlad
En rejäl näve babyspenat, grovt hackad
1-1½ dl turkisk yoghurt
1 tsk dijonsenap
½ dl färsk koriander
Salt, svartpeppar

1. Blanda ihop i en skål, låt det gärna stå en timme innan det ska ätas. Servera rumstempererad.

Jag serverade med lite vitlöksbröd jag råkade ha i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar