fredag 29 december 2017

Sous vide flankstek med sallad



Testade att göra flankstek med sous vide. Tiden varierar enormt i olika recept jag hittade, allt från 10 timmar till 45 minuter. 45 minuter borde i teorin räcka men jag valde 4 timmar denna gången. Det blev väldigt bra. Men ska testa kortare tid nästa gång och se om det blir någon skillnad. Flankstek lämpar sig bra för sous vide för om man genomsteker den blir den riktigt seg.

Jag la bara köttet i vakuum, körde sedan 4 timmar på 56 grader vattenbad.

När köttet legat i hela tiden, ta ut det, torka av, salta och peppra och bryn sedan i en riktigt varm panna med smör så det får lite färg. Skiva tunt. Denna gången serverade jag med en sallad, tycker det är så flankstek gör sig bäst.

Salladen gjorde jag på tunt skivad fänkål, inlagd rödlök, gurka och babyspenat samt lite färsk koriander och toppade med rostad lök.
Till det en enkel vinägrett med soja:

2 msk ljus soja
1 tsk mirin
4-5 droppar Sriracha
1 tsk risvinäger

Gott och fräscht! :)

Blir alltid fint med sous vide...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar